|
Parfum imitaties
Het ontwikkelen van parfums kost enorm veel tijd, energie en geld.
Voordat een nieuwe parfumsoort op de markt verschijnt is er maanden,
soms jaren van research aan vooraf gegaan. De vaak niet geringe kosten
die hiermee gepaard gaan worden uiteindelijk in de verkoopprijs aan de
consument doorberekend. Een parfumproducent is uiteraard geen
charitatieve instelling en heeft als doel om geld te verdienen. Elke
euro die geïnvesteerd wordt zal daarom uiteindelijk ook weer
terugverdiend moeten worden.
Na het ontwikkelingsproces is het nog niet klaar met de kosten. Voor
de marketing van het nieuwe parfum wordt vaak een flink budget
uitgetrokken. Print campagnes in vaak dure glossy magazines,
billboards en vaak zeer fraaie commercials op televisie zijn
marketingmethodes die veel ingezet worden door de parfumindustrie.
Niet zelden wordt er een beroemde zangeres, actrice of fotomodel
ingezet als gezicht van de reclamecampagne. Dit kost vaak bakken met
geld en wordt uiteindelijk ook weer in de verkoopprijs verwerkt.
Interessante markt
Dat parfums in de categorie luxe producten vallen is een
feit. De prijs van een merkparfum of eau de toilette ligt per liter
vele malen hoger dan de prijs van een goede fles wijn of champagne.
Een branche waar voor relatief veel geld producten verkocht worden aan
consumenten en er een grote afzetmarkt is, maakt het voor bedrijven
interessant om te proberen een graantje mee te pikken. De zogenaamde
imitatiegeurtjes liften mee op het succes van de merkgeuren. Door deze
geurtjes te verkopen tegen vaak een fractie van de verkoopprijs van
het originele parfum is een deel van de consumenten over te halen om
voor de goedkopere variant te kiezen.
|
|
Wat is een imitatiegeurtje?
Een imitatiegeurtje is een parfum dat wat betreft samenstelling, geur,
productkenmerken en soms ook flesje, verpakking of naam lijkt op
bestaande merkparfums. Omdat veel onderdelen van een parfummerk vaak
wettelijk beschermd zijn door het merkenrecht, is het exact kopiëren
uiteraard niet toegestaan. Op dat moment is er sprake van een
ongeoorloofde imitatie ofwel merkvervalsing. Het produceren en
handelen in merkvervalsingen is strafbaar en wordt soms flink
aangepakt. Wie op vakantie in het buitenland een nepgeurtjes koopt en
dat meeneemt naar Nederland mag dat officieel niet doen. Voor kleine
hoeveelheden (enkele stuks voor persoonlijk gebruik) bestaat een
gedoogbeleid, maar hier kunnen volgens ons geen rechten aan ontleend
worden. Beter is om je vingers daar niet aan te branden.
Het grootste deel van de zogenaamde imitatiegeurtjes blijft net of
ruim binnen de grens van het toelaatbare. Het op de markt brengen van
een geurtje met een totaal eigen identiteit, maar zeggen dat hij
vergelijkbaar is met merk "X" kun je zonder enig probleem doen. Dit is
hetgeen wat de meeste producenten en verkopers van imitatieluchtjes
doen. Dit zijn de geurtjes die je vooral op markten, braderieën en in
sommige winkels tegenkomt. Sommige geurtjes lijken iets meer op het
origineel waardoor de grens van het toelaatbare in een enkel geval wel
wordt overschreden. Als consument hoef je je hier vrijwel geen zorgen
om te maken, want als je iets op een markt of in een winkel koopt ga
je er van uit dat wat aangeboden wordt niet illegaal is.
Sommige bedrijven produceren zelfs hele eigen lijnen die gebaseerd
zijn op of geïnspireerd zijn door de merkparfums. Deze parfums worden
vaak via markthandelaren, discountwinkels en zogenaamde
multi-level-marketingsystemen verkocht. Vooral de laatste variant,
waarbij men niet alleen gebruiker maar ook distributeur is, heeft
enorm aan populariteit gewonnen de afgelopen decennia. Een voorbeeld
hiervan is FM parfums, dat via een MLM systeem werkt en zelf niet
rechtstreeks aan consumenten verkoopt.
Niet van echt te onderscheiden?
Bij het aanbieden van imitatiegeurtjes hoor of lees je vaak kreten
zoals "niet te onderscheiden van het echte geurtje", "is exact
hetzelfde als ...", "ruikt hetzelfde als" of "betaal alleen de geur en
niet de naam".
Deze uitspraken zijn zowel inhoudsloos als gebaseerd op iets wat niet
waar is. Het is een feit dat het eindresultaat wat in een flesje
geurwater zit voortkomt uit een mix van de juiste basisingrediënten in
de exact goede hoeveelheden, die een aantal behandelingen in de juiste
volgorde en op de juiste wijze hebben ondergaan. Het eindresultaat kan
vrijwel nooit een 100% match zijn met het origineel, hoe graag ze het
je willen doen geloven. Dat het gros van de consumenten het
onderscheid niet ruikt tussen origineel en imitatie heeft meer te
maken met de beperkingen van de kopers cq. gebruikers om echt te
ruiken en te kunnen analyseren. In sommige gevallen komt de geur wel
heel erg dicht in de buurt en wordt het verschil pas duidelijk in een
laboratorium.
Buiten het feit of een geur vrijwel identiek is bestaat er ook nog
iets als beleving. Het kopen van een lekker parfum in een mooi flesje
is jezelf verwennen of verwend worden. Als je met Kerstmis je pakje
opendoet en er zit een imitatie van Chanel in het doosje in plaats van
de echte Chanel, dan zullen veel vrouwen/mannen toch teleurgesteld
zijn. Een goedkope imitatie doet vaak ook erg goedkoop aan in zo'n
geval. Een bewijs dat merkbeleving en status een bepaalde waarde
vertegenwoordigen die vertaald mag worden in een hogere prijs.
De informatie op deze site is met alle zorgvuldigheid samengesteld.
Mocht er naar uw mening een fout in zitten, laat het ons dan weten via
e-mail.
|
|