Parfum neuzen en hun creaties
De neus, in het Frans “nez” ofwel de parfumeur. De wereld telt nu
ongeveer een kleine 400 neuzen. De meerderheid van “neuzen” komt uit
het franse plaatsje Grasse, parfumstad bij uitstek. Om de sterke geur
van leerlooierijen te verdrijven verschenen rond 1600 in Grasse de
mooiste rozenvelden. Later werd in Grasse ontdekt dat de roos het
belangrijkste ingrediënt voor parfum is. Daarom gingen parfumhuizen
zich vestigen in Grasse. De drie grootste parfumhuizen daar zijn:
Galimard, Moulinard en Fragonard.
Meer dan 60% van de productie van natuurlijke aroma’s in Frankrijk
komt uit deze plaats.
Vandaar dat ook de voorkeur voor een “neus” uit deze plaats komt.
Vroeger leerde je de kennis over het creeren van parfum van een
familielid. Meestal van vader op zoon en soms op dochter. Vrouwen
werden eigenlijk als onbetrouwbare neus gezien, omdat tijdens de
maandelijkse cyclus het reukvermogen minder constant zou zijn.
Tegenwoordig worden de vrouwelijke neuzen juist geroemd om hun
veelzijdigheid.
Het creëren van een parfum houdt meer in dan het mengen van allerlei
geuren. Het omschrijft ook een gevoel en zelfs een herinnering. Zo
moet een parfumeur natuurlijk scheikundig onderlegt zijn, maar ook
smaak en intuïtie hebben.
Als je niet via familie in het vak terecht kan komen, zijn er ook
gespecialiseerde opleidingen om een “neus” te worden. De meest bekende
is
ISIPCA of wel International du Parfum de la Cosmetique et de
L’Aromatique Alimentaire in Versailles.
Het is een goed betaalde baan. Een beetje “neus” verdient zo’n 300.000
euro per jaar.
Vaak gaat een parfumeur door een selectie. Als een bepaald merk op
zoek is naar een nieuwe geur, dan stuurt hij een briefing naar alle
grote parfumhuizen. In deze briefing staat de geur omschreven, maar
ook waar het voor staat of wat het uit wil dragen. Je ziet dat de
marketing hier ook begint. Het gaat namelijk ook om een “imago”.
Met deze briefing gaan dan verschillende neuzen aan de slag en sturen
een conceptgeur. Het merk maakt een keuze uit hetgeen hij aangeboden
krijgt en de gekozen parfumeur kan aan het werk.
Een parfumhuis dat erg bekend is geworden om zijn “neuzen” uit eigen
familie is Guerlain. Sinds 2002 is hier een einde aan gekomen en word
er iemand van buitenaf aangetrokken. Jean Paul Guerlain reist nu de
wereld over voor de allerbeste ingrediënten en Thierry Wasser
(verantwoordelijk voor “Dior Addict” ) composeert nu de geuren.
Hoewel er steeds meer synthetische parfums zijn, bestaat die van
Guerlain nog steeds voor 80% uit natuurlijke ingrediënten.
Een andere grote “neus” is Ernest Beaux, toen werkzaam bij A.Rallet &
Co gevestigd in Grasse. Zijn naam is verbonden aan het meest beroemde
parfum aller tijden: N˚5 van Chanel. Op aanvraag van Mademoiselle
Chanel presenteerde hij in 1920 testgeuren die hij benoemde van 1 tot
5 en van 20 tot 24. Mademoiselle Chanel koos voor nummer 5 en de rest
is geschiedenis. Het bijzondere aan dit parfum was dat er voor het
eerst met synthetische ingrediënten werd gewerkt.
De informatie op deze site is met alle zorgvuldigheid samengesteld.
Mocht er naar uw mening een fout in zitten, laat het ons dan weten via
e-mail.
|