parfum kopen > parellelhandelParallelhandel in parfums
Parellelhandel is een handelsstroom die buiten de door de fabrikant
gecontroleerde distributiekanalen om loopt. Omdat het vrijwel altijd
grensoverschrijdend is wordt het vaak ook parellel-import of grijze
import genoemd. Wat de slimme handelaren doen is gebruik maken van de
regionale prijsdifferentiatie waar zeker bij parfum overduidelijk
sprake van is. Fabrikanten hanteren verschillende inkoopprijzen voor
distributeurs in de verschillende landen waar ze actief zijn. De
prijsstelling is vaak een combinatie van de economische standaard in
het land en de marktwerking. Dankzij het gebruik maken van de prijsverschillen is het mogelijk om parfums hier op de markt te brengen tegen prijzen die aanzienlijk onder de gangbare winkelprijzen liggen. Dit zijn de parfum aanbiedingen zoals je ze bijvoorbeeld bij drogisterijketens als Kruidvat en Etos aan kunt treffen. Door het voordeel voor een substantieel deel door te sluizen naar de consument is het mogelijk om grote hoeveelheden parfums te verhandelen. De kwantiteit is belangrijk omdat de winstmarge per flesjes in dit geval een stukje kleiner is dan gebruikelijk.
Niet blij
De parfumindustrie is niet blij met de grijze import van parfum. Elk
parfummetje dat via een goedkoper land geïmporteerd wordt betekent een
lagere winstmarge voor de fabrikant. Bij de hoeveelheden waar het om
draait kan het uiteindelijk miljoenen euro's schelen op het
bedrijfsresultaat. In deze tijd van kapitalisme waarbij de
aandeelhouders puur afrekenen op resultaat kan een verschil van enkele
miljoenen winst betekenen dat het bedrijf haar doelstelling niet
haalt. Een doorn in het oog van de prestatiegerichte managers binnen
de parfum- en cosmeticagiganten. Vechten tegen de parallelimport
De parfumindustrie doet er alles aan om de grijze import van parfums
tegen te gaan. Door de Europese Unie zijn ze enorm geholpen door de
wet dat er geen parfums van buiten de E.U. zonder toestemming van de
merknaamhouder ingevoerd mogen worden. Jammer voor de
parallelhandelaren, want hiermee slinkt het aantal mogelijke
leveranciers enorm en valt er ook weinig winst te behalen uit
koersschommelingen. Decoderen
De distributeur die verkoopt aan de parallelhandel wil uiteraard niet
dat zijn handeltje door de fabrikant ontdekt wordt. Ook de koper is er
niet bij gebaat als zijn leverancier gesnapt wordt en niet meer
geleverd krijgt of zo bang gemaakt wordt dat hij niet meer durft te
leveren. Om dat te voorkomen worden parfums die in het parallelle
circuit terecht komen vaak gedecodeerd. Decoderen is het verwijderen
of aanpassen van codes die de fabrikant aangebracht heeft op flesjes,
labels of verpakkingen. Deze codes kunnen bestaan uit zichtbare codes
met zwarte inkt, gegraveerde codes in het glas of codes die je alleen
ziet met een UV-lamp. Nieuwe technieken die ze toepassen zijn
zogenaamde
QR-codes, codes door middel van een klein gaatje in labels
(positie bepaalt de leverancier) en
RFID.
Deze laatste techniek kan ook gebruikt worden om producten te
beveiligen en voorraden bij te houden.
De informatie op deze site is met alle zorgvuldigheid samengesteld.
Mocht er naar uw mening een fout in zitten, laat het ons dan weten via
e-mail. |
||
alles over parfum ● parfum startpagina ● parfum merken ● parfum winkels ● parfum video's ● parfum nieuws ● parfum forum ● parfum kalender ● online parfum kopen |